NOPEAN AINEENVAIHDUNNAN DIEETTI

lauantai 19. tammikuuta 2019
Kaksi viikkoa takana nopean aineenvaihdunnan dieettiä ja tunnen voivani todella hyvin. Unenlaatu, jaksaminen, mieliala ja koko keho kiittää kun olen pitänyt itsestäni huolta. Vyötärö on kaventunut, olo on keventynyt ja kilojakin lähti heti ensimmäisellä viikolla neljä. Olo on kuin olisin ollut kahden viikon rentoutuslomalla.

Haluatko kuulla mistä on kyse?



Ainoa joululahjatoiveeni oli saada Haylie Pomroyn kirjoittama Nopea Aineenvaihdunta -kirja, jota olin silmäillyt kirjakaupan hyllyssä pariin otteeseen. Ennen kuin kerron tuosta kirjasta ja sen antamista opeista, kerrottakoon myös vähän taustoja omasta tilanteesta. 



Olen tiedostanut jo vuosia, että syömälläni ruualla on iso merkitys omaan hyvinvointiin, mutta kuten ehkä tiedätte sen toteuttaminen on asia erikseen. Kiire ja väsymys ovat petollinen yhdistelmä, jotka vain vahvistavat toisiaan ja silloin on helppo tarttua nopeisiin ja helppoihin ratkaisuihin. Yrittäjänä olen paljon tienpäällä ja päivän ruokailuun on ollut yleensä tasan kaksi vaihtoehtoa, joko en ehdi syömään ollenkaan tai ruokailun on oltava hyvin pikainen. Yrittäjäksi alkamisen jälkeen kiloja on kertynyt ja vääränlaisen ruokailun lisäksi siihen on varmasti vaikuttanut myös stressi. Olen aina myös tiennyt sen, että itsestään huolehtiminen on ensisijaisen tärkeää, mutta itseasiassa vasta yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen olen kunnolla herännyt siihen, ettei sitä tee kukaan muu kuin minä itse. Minä olen vastuussa omasta terveydestäni. Liikunnan ilon, näin kliseisesti ilmaistuna, olen onnekseni löytänyt vuosi sitten. Viime vuoden tammikuussa kun ajelin töistä kotiin, päätin vain ajaa kuntosalin pihaan ja kertoa että haluan liittyä jäseneksi. Halusin päättää sen vuosia kestäneen putken, joka oli alkanut ensimmäisestä raskaudesta ja sen jälkeisistä vauva- ja taaperovuosista. Olen niin iloinen tuosta päätöksestä, sillä se hyvänolontunne, jonka saan treenaamisesta on ihana. Olen ennenkin aloittanut jos jonkinlaisia kotijumppaohjelmia, mutta vasta nyt nautin liikunnasta aidosti.



Käyn kuntosalilla, saan töissä paljon liikuntaa ja olen yrittänyt syödä paremmin, mutta mitään ei tapahdu. Aineenvaihduntani ei ole täysin terve, se on jumissa eikä se syty millään. Olen osallistunut FitFarmin valmennuksiin ja muutamaan muuhunkin, mutta mikään ei ole tuonut pysyvää muutosta. Totuushan on, että mikään dieetti ei tuo pysyviä muutoksia ilman elintapojen muutosta, mutta ainakin omassa tapauksessa sen alkusysäyksenkin saaminen on ollut aina kovan työn takana.

Pysyvästä muutoksesta en voi tietenkään puhua vieläkään, mutta olen löytänyt jotain uutta ja se on tuon kirjan tuoma tieto. Luin kirjan kannesta kanteen reilussa viikossa ja olin viimein saanut sitä tietoa jota olin kipeästi kaivannut. Toivon todella, että olen aloittanut matkan kohti tuota pysyvää muutosta, mutta sen näyttää aika. Olen aina ollut tyytyväinen itseeni ja peilikuvaani, olen aina hyväksynyt itseni sellaisena kuin olen, mutta kehoni terveyteen en ole ollut tyytyväinen moneen vuoteen.



Nopean aineenvaihdunnan kirjan dieetissä syödään reilusti kunnollista ruokaa. Tieteeseen perustuva ja lääketieteellisesti pätevä ohjelma muuntaa ruuansulatuselimistön rasvaa polttavaksi polttouuniksi ja se perustuu syömisten vuorotteluun. Viikon aikana syödään kolmella eri ruokavaliolla!

Tätä ohjelmaa on hyvin hankala kuvailla lyhyesti, joten suosittelen kirjan lukemista. Se perustelee ohjelmansa niin hyvin, että todellakin uskon lukemani ja se on varmasti osa prosessia. Täytyy ymmärtää mitä tekee, jotta sen pystyy tekemään. Sillä ihan helppoa tämän ruokavalion toteuttaminen ei ole, sillä siinä luovutaan neljän viikon ajaksi melko monesta asiasta. Kiellettyjen listalla ovat kaikki maitotuotteet, vehnä, maissi, soija, sokeri, kofeiini, alkoholi, mehut, makeutusaineet ja kaikki valmisteet, joissa on lisäaineita. Kaiken suositellaan olevan luomua. Lisäksi näiden kieltojen lisäksi sallitutkin ruoka-aineet on jaoteltu eri vaiheisiin, joten tarkkuutta tämä vaatii. Voitte kuvitella, kuinka vaikeaa erityisesti aamukahvista luopuminen oli, pääkipua kesti viikon verran, mutta nyt olen päässyt siitä jo eroon ja olen tutustunut yrttiteehen.



Ohjelman tarkoitus ei ole missään vaiheessa, että nämä säännöt olisivat pysyviä, ne liittyvät vain tähän neljä viikkoa kestävään ruokavalioon, jotta aineenvaihdunta käynnistyisi kunnolla. Jotta se tekisi työnsä oikein. 

Palatakseni ihan kirjoituksen alkuun, minun oloni on tällä hetkellä aivan mahtava. Tänään oloni on niin mahtava, että halusin kirjoittaa tämän postauksen juuri nyt. Ensimmäisen viikon aikana painoni putosi 4 kg ja tunnen kehossani, että muutosta on tapahtunut tälläkin viikolla. Huomaan peilistä selkeän muutoksen jo tässä vaiheessa ja yhtäkkiä kaikki vaatteet tuntuvat mukavammilta. Tunnen itseni terveemmäksi ja ihan konkreettisesti, minulle ominaiset lihassäryt ovat vähentyneet merkittävästi. Aiemmissa kokeilemissani valmennuksissa painoa on toki lähtenyt, mutta tässä kerrassa on jotain erilaista. Ruoka on täysin puhdasta, mutta uskon erityisesti tuohon ruokavalioiden vuorotteluun. 



Mitä tapahtuu sitten kun dieetti on ohi? Jatkan normaalilla ruokavaliolla, ainakin osittain, mutta ainakin tällä hetkellä olen niin tämän ohjelman lumoissa, että aion jatkaa sitä vielä ainakin toisen kierroksen, pienen tauon jälkeen. Ohjelma lupaa, että aineenvaihdunta käynnistyisi pidemmäksi aikaa, mutta uskon enimmäkseen siihen, että tästä voi poimia sellaisia uusia ruokailutapoja jotka tukevat tuota aineenvaihduntaa. Jossain määrin voisin tännekin jakaa niitä täsmävinkkejä, jotka koen parhaimmiksi ja varmasti kerron tuloksista myöhemmin lisää..! 

Energistä päivää!

p.s. Jos kiinnostuit kirjasta, sen voi alkuun vaikka lainata kirjastosta ja tilata sen voi esim. täältä.



9 kommenttia

  1. Kuulostaapa mielenkiintoiselta dieetiltä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mielenkiinnolla odotan dieetin tuloksia, onneksi se tuntuu jo olossa ♥

      Poista
  2. Pitää laittaa korvan taakse. Juuri aloitin Cambridgella, kun neljän vuoden takaiset raskauskilot vaan ovat ja pysyvät. Neljäkymppiä kun kolahtaa mittariin, niin aineenvaihdunta hidastuu ihan selkeästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Cambridgellahan saa hyviä tuloksia ja vähän minuakin se kiehtoi, mutta jotenkin koin kuitenkin enemmän omaksi tämän. Ja luettuani kirjan olin täynnä intoa ja uutta tietoa ja itse prosessi opettaa todella paljon. Tsemppiä sinnekin! :)

      Poista
  3. Hieno juttu, tsemppiä jatkoonkin!

    VastaaPoista
  4. Hei, kiitos postauksesta!

    Sitä vielä kysyisin että pystyykö tätä kuuria toteuttamaan ilman että syö lihaa, eli onko kirjassa tarpeeksi vegereseptejä?
    Kiitos etukäteen vastauksesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Pystyy toteuttamaan. Se on melko varmasti haasteellisempaa, mutta kirjan mukaan onnistuu, juuri tarkistin. Lihan voi korvata tässä dieetissä palkokasveilla. Soija ja soijapohjaiset tuotteet on kielletty tässä dieetissä, mutta jos et syö myöskään kananmunia ja kalaa, silloin annetaan lupa korvata proteiinit kahtena päivänä viikossa mm. luomutofulla.

      Poista
    2. Oiii, mahtavaa! Kiitos paljon vastauksesta :) Nyt uskaltaaki sit pistää kirjan tilaukseen ja lähteä kokeilemaan!

      Poista

Kiitos kun kommentoit ♥